Frekkheten hans gjorde ham fryktet hos fienden, og snart hadde han tatt et betydelig antall priser (dvs. kaprede fiendtlige skip med last).
Blant dem var den svenske fregatten Vita Örn med 30 kanoner, som Wessel erobret i 1715.
Senere på året måtte svenskene tåle ydmykelsen av å se skipet kjempe mot sitt gamle fedreland – nå under navnet Hvide Ørn slik at ingen skulle være i tvil om hvilket skip det dreide seg om. Wessel sto på dekk da han i ly av natten møtte linjeskipet Øsel.
Wessel anropte skipet og ga seg ut for å være svensk. Øsels kaptein, Anders Siöstierne, svarte at han ikke visste hvem han var.
Da ropte Wessel: «Hvis du ikke vet hvem jeg er så skal jeg pinadø vise deg det nå!» – og lot kanonene fullføre samtalen.
Wessel fikk fyrt av «nogle Salver med en musqvetterie, gav ham igen med 3de dobbelt skarpt agter ind, var ham så nær, at jeg samme tid med mit bougsproed tog hands Flagstock og Landterner over bord», som han forteller i rapporten.
https://historienet.no/kultur/kulturpersonligheter/tordenskjold-var-marinens-frekkeste-helt